Drie mannen maken een tijger

Meestal klinken dingen in het Nederlands veel onnozeler dan in het Engels. Met Three men make a tiger is dat uitzonderlijk niet het geval. Het klinkt in beide talen bijzonder onnozel. Dat neemt echter niet weg dat het een interessant concept is.

Het concept, naar een oud Chinees spreekwoord, verwijst naar de neiging van mensen om van de pot gerukte informatie te geloven als ze door genoeg mensen wordt herhaald.

Als 1 persoon iets absurd ziet, dan gelooft niemand het. Zijn er 2 mensen, dan wordt het al een beetje geloofwaardig. En vanaf 3 mensen wordt het voor waarheid aanschouwd. Als 3 mensen een tijger zien op een markt, dan is er écht een tijger.

Ook op kantoor sluipen de tijgers binnen. Als het waakzame en bezorgde type, liet ik me vroeger hier regelmatig in meeslepen. Bijvoorbeeld als iemand zei: “Er komen veel klachten binnen over product X”. Als dan binnen enkele minuten nog iemand binnen het bedrijf dat zei, dan was de tijger aangekomen. Mijn brein zei dan: “Dit is serieus. Dit moeten we tackelen en wel meteen. Dit is prioriteit 1. Het huis staat in brand. DIT IS EEN NOODGEVAL. IEDEREEN AAN DEK!”

Het voordeel van niet op een schip te werken is dat we geen dek hebben. In de praktijk ging het er dan ook minder paniekerig aan toe. De meerderheid van de keren dat er een tijger op de werkvloer wordt gesignaleerd, is dan ook onterecht. Meestal is het één persoon, die zijn ‘vaststelling’ aan enkele collega’s meedeelt, waardoor het probleem plots overal blijkt te zitten.

De betere contact tracing leidt dan niet zelden tot de originele bron van besmetting. Die bron vertelt dat er op 1 week 4 klachten zijn binnengekomen over product X, waarvan er de 8 weken voordien 12.457 van zijn verkocht in 4.017 verschillende bestellingen. In dit geval is er dus 1 klacht per 1.000 bestellingen. Uiteraard iets om in de gaten te houden, maar geen bedreigende tijger in de kamer. Hoogstens een kitten.

Het concept herinnert me er op regelmatige basis aan het belang om de juiste vragen te stellen. Om na te gaan wat echt is en wanneer er een tijger rondwaart.

Stefano Mastrogiacomo schreef hier een meesterlijke post over hoe we op een snelle, gestructureerde manier van assumpties naar feiten kunnen gaan. Begin 2021 verschijnt ook het boek High-Impact Tools for Teams: 5 Tools to Align Team Members, Build Trust, and Get Results Fast dat hoog op mijn verlanglijstje staat.

Hij weet het waarschijnlijk zelf niet, maar de Fact-Finder-methode (PDF) die hij gebruikt, is een van de meest succesvolle manieren om de tijger buiten te houden of hem zijn kracht te ontnemen.

De volgende keer als je bij ons over de vloer komt en iemand ‘Tijger!’ hoort roepen, dan kan je er gerust vanuitgaan dat er niet écht een tijger is, maar dat iemand vermoedt dat we met assumpties werken. En dat we op zoek zijn naar de feiten.

Als je echter 3 mensen tegelijk hoort roepen, dan is het aan jou om te beslissen of je de snelste weg naar de uitgang neemt.

Choose wisely!

Bron: Pexels.com

Als je maar bang van ons bent

Interviews met Jitse Groen zijn nooit saai. Hetzelfde kan je zeggen over zijn Tweets.

Het maakt me niet uit of je bang van ons bent vanwege onze oranje fietsen, onze marketing, het aantal klanten. Als je maar bang voor ons bent.

“Ik zal je het verschil tussen een Nederlander en een Belg even uitleggen: Belgen bouwen huizen, Nederlanders starten een bedrijf. De meeste gaan binnen twee jaar over de kop. Maar als je 10.000 idioten hebt met een bedrijf, zit er af en toe een succes tussen.”

“Eigenlijk interesseren omzet en winst mij niet. Ik kijk alleen naar die KPI’s. Als die goed zijn, weet ik dat er vanzelf winst of omzet uitkomt.”

“Ik geloof niet in agile. Het werkt niet omdat het democratisch is. Een bedrijf is geen democratie. We gingen ooit met twee naar een vergadering met Telenet. Daar zat vijftien man rond de tafel. Vijftien! En wij waren toen echt nog een klein bedrijfje. Als je Pietje verantwoordelijk maakt, heeft hij geen veertien mensen nodig om te komen kijken wat hij doet.”

“Om de zoveel tijd neem ik een blad papier en teken ik de structuur van het bedrijf. Dan kijk ik of alles nog logisch is.”

“Het is meer en meer mijn job de juiste vragen te stellen: heb je daar al aan gedacht? Lost het ons probleem wel op? Meestal moeten ze dan hun huiswerk nog een keer maken. Je wil geen probleem oplossen en er vijftien andere creëren.

“Nee, nee. Je moet altijd groter denken dan je bent. Anders kan het Nederlands elftal nooit van Duitsland winnen: het land is vijf keer zo groot, er zijn veel meer voetballers. Dat is statistiek. Maar als je denkt dat je het niet kan, ga je nooit winnen. En dan ga je ook niet kijken wat je kan doen om wel te winnen. Nederlanders zijn net iets te zelfverzekerd. Jullie noemen dat arrogantie”

Uit: Als je maar bang van ons bent in De Tijd.