Een nieuw bureau: de échte helleklassieker

Ik was gisteren in de weer met het installeren van mijn nieuwe, tweedehands bureau. Iedereen kent de miserie wel van een nieuwbakken bureau. Op je knieën eronder kruipen, je hoofd stoten, 12 stekkers in een tanker van een stekkerdoos proppen, je hoofd nog een keer stoten, je in zo’n bochten wringen dat je begint te vermoeden dat een carrière bij Cirque du Soleil op je wacht, tussendoor nog dat kabelgootje vastschroeven en dankzij de geniale uitvinding van de zwaartekracht valt dat laatste schroefje dan nog eens regelmatig naar beneden.

Kortom: je hebt na 5 minuten al zoveel spijt van je nieuwe bureau, dat het tussen dat bureau en jou nooit meer goedkomt, maar dat je toch beslist om samen te blijven tot de kinderen wat groter zijn. 

Toen ik op mijn knieën ging zitten, wist ik al welke helleklassieker op me wachtte. Net toen ik onder het bureau wou kruipen, kwam ik tot het inzicht dat mijn plan ronduit belachelijk was. De slappe lach die volgde was een combinatie van stompzinnigheid en opluchting. Stopluchting. Stapje achteruitzetten. Situatie opnieuw inschatten.

Mijn nieuw bureau was, in tegenstelling tot alle bureaus voordien, namelijk een standing desk. De realiteit was plots helemaal anders dan ik in mijn hoofd had gehaald. Geen helletocht dit keer. Maar wel: op een knopje duwen. Desk op 1m80 zetten. Beetje sleutelen. Geen bochtengewring. Geen frustratie. Geen opborrelende aspiraties voor Cirque du Soleil. En mijn hoofd geen 2 keer stoten. (Toegegeven: ik heb mijn hoofd wel één keer gestoten, maar dat was omdat ik op het einde in volle euforie vergeten was dat het bureau al terug naar beneden stond.)

Het was toen ik naar mijn bureau staarde, dat ik moest denken dat de realiteit zelden erger is dan onze doemgedachten. Dat het in elk aspect van je leven belangrijk om te checken of je assumpties en overtuigingen uit het verleden nog gelden. Ik moest ook denken (mijn brein maakt occasioneel rare sprongen) aan een citaat van Dee Hock, die aan de wieg stond van VISA en wie ik heimelijk erg bewonder.

“The problem is never how to get new, innovative thoughts into your mind, but how to get old ones out. Every mind is a building filled with archaic furniture. Clean out a corner of your mind and creativity will instantly fill it.”

Dit citaat komt uit een ronduit inspirerend stuk en boek over Chaordic (Chaos + Order) Organisations. Een chaordische organisatie verwijst naar een organisatiesysteem dat kenmerken van chaos en orde mixt. Het is een reactie op organisaties die vastzitten in principes en overtuigingen van het industriële tijdperk. Organisaties die van zichzelf vervreemd zijn en de mensen die erin verstrikt zijn ontmoedigen. Geen doel, tenzij dat wat de middelen heiligt.

Hock omschrijft dat doel als volgt: “To me, purpose is a clear, simple statement of intent that identifies and binds the community together as worthy of pursuit. It is more than what we want to accomplish. It is an unambiguous expression of that which people jointly wish to become. It should speak to them so powerfully that all can say with conviction, “If we could achieve that, my life would have meaning.”

Na zijn betoog over de 6 perspectieven purpose, principles, people, concept, structure en practice concludeert hij het volgende.

“When such an organization is brought into being, it will inevitably attract the people required for its success, since they will be drawn to the clarity of shared purpose, principles, concept, and structure.”

Tot slot: “With clarity of shared purpose and principles, the right people, an effective concept, and proper structure, practice will be highly focused and effective since human spirit, commitment, and ingenuity will be released. Purpose will then be realized far beyond original expectation. People will come to see that the process is not a closed circle. Achieving purpose beyond expectation enlarges confidence and calls into question the original purpose and principles. And an enlarged and enriched purpose will enlarge and enrich in concept an ever widening and ascending spiral of complexity, diversity, creativity, and harmony — well, let’s call it what it is — evolution.”

De chaordische organisatie heeft een ontzettende aantrekkingskracht en invloed op mij, en mijn denken. Ik heb nood aan een helder doel, eenheid en verbondenheid, algemene principes (“Doe wat op lange termijn goed is voor het bedrijf” in de plaats van “Als x dan y”) en constante evolutie. Ook binnen ons bedrijf passen we dat (met vallen en opstaan) toe.

Hock omschrijft evolutie in een organisatie simpel en treffend.

“In truly chaordic organization there is no destination. There is no ultimate being. There is only becoming.”

De reden van de aantrekkingskracht op mij kan ook gewoon zijn omdat een chaordische organisatie bureaucratie volledig verwerpt. En ik en bureaus, wij blijven enkel samen tot de kinderen groot genoeg zijn. En die zijn ondertussen zo klein al niet meer.

Pioneers are the ones with the arrows in their backs

Ondanks wat doorgaans geloofd wordt, is het beter om snel te volgen, dan als eerste te vertrekken.

“Why do fast followers win more often?  It’s pretty simple. First Movers tend to launch without really fully understanding customer problems or the product features that solve those problems. They guess at their business model and then do premature, loud and aggressive Public Relations hype and early company launches and quickly burn through their cash.. This is a great strategy if there’s a bubble occuring in your market or you are going to bet it all on flipping your company for a sale. Otherwise the jury is in. There’s no advantage. [4]”

“Astute fast-followers recognize that part of Customer Discovery is learning from the first-mover by looking at the arrows in their backs. Then avoiding them.”

InnovatorFirst to develop or patent an idea
Product PioneerFirst to have a working model
First MoverFirst to sell the product47% failure rate
Fast FollowerEntered early but not first8% failure rate

Uit: Why Pioneers are the ones with arrows in their back.- Steven Blank

Inertia is a bitch

Dear Whoever Needs To Hear This (I did, 3 years ago)

If your startup feels like you're pushing a boulder up a hill.

And you try this. try that. It just stays uphill.

You don't want to quit.. But time is ticking..

Ask yourself this question

if I wasn't ALREADY doing this. Would I do this?

If this whole project dissapeared tomorrow. And I had total freedom.

Is this the project I would pick to work on?
Are these the first people I would call to work on it with me?

If yes – keep calm and carry on
If no – end it

So much of what we do can be best explained by inertia.

we do what we do because we were already doing it.

That's not a good enough reason to spend your time and talent on it!

Make sure this is what you would choose TODAY!

Inertia is a b*tch!

Originally tweeted by Shaan Puri (@ShaanVP) on 2 May 2021.

JOOTSing voor beginnende ondernemers

Vandaag is het de dag van de directeur. Het uitgelezen moment om tegen mijn ex-schooldirecteurs te zeggen dat ik een JOOTSer ben, en geen “recalcitrant sujet”.

Douglas Hofstadter (niet te verwarren met Leonard Hofstadter), een cognitief wetenschapper, bedacht het acroniem JOOTS.

Het betekent zoveel als “Jumping Out Of The System” en is een denkmethode die vaak geassocieerd wordt met kunst, filosofie en creativiteit in brede zin. Dit krachtige instrument is een extreme versie van out-of-the-box-denken en een krachtig instrument voor (aspirant)ondernemers. Ook voor doorgewinterde ondernemers is het onontbeerlijk om te blijven vernieuwen en verbeteren.


Laten we eerst helder maken wat een systeem is. Een systeem is een reeks aannames, ideeën en structuren die doorheen de tijd ontwikkeld en goed bevonden zijn. Die systemen evolueren nog, maar worden uiteindelijk niet meer fundamenteel ter discussie gesteld. Het is net daar waar de magie van JOOTSing zit, de kiem voor vernieuwing en de kans voor ondernemers.

Ik gebruik doorheen de stappen afwisselend de termen bedrijven en systemen. Een bedrijf is in mijn opvatting ook gewoon een systeem, met veel subsystemen.

Als je als ondernemer een bepaalde richting voor ogen hebt, dan kan JOOTSing je hier zeker bij helpen.

Er zijn 3 stappen voor het betere JOOTS-werk.

  1. Het systeem bestuderen
  2. Het systeem doorgronden
  3. Uit het systeem springen

1. Het systeem bestuderen

Alles begint bij het bestuderen van het huidige systeem. Als je niet weet hoe het huidige systeem functioneert en evolueert, dan begin je vanaf nul. Tabula rasa klinkt heel mooi, maar dat mondt niet zelden uit in chaos. Door het bestuderen van bestaande systemen, kom je net tot belangrijke inzichten voor verbeteringen en toekomstige nieuwe invalshoeken.

De Amerikaanse filosoof Daniel Bennett omschrijft het als volgt:

“Sit down at a piano and try to come up with a good new melody and you soon discover how hard it is. All the keys are available, in any combination you choose, but until you can find something to lean on, some style or genre or pattern to lay down and exploit a bit, or allude to, before you twist it, you will come up with nothing but noise. ”

Als (aspirant)ondernemer betekent dat doorgaans:

  • Kijken hoe je sector of domein werkt.
  • Kijken hoe specifieke bedrijven werken.
  • Spreken met bedrijven die de diensten gebruiken en hoe zij het systeem ervaren
  • Spreken met werknemers van de bedrijven voor informatie van binnenuit
  • Klant worden
  • Werknemer worden

Vaak zie je dat mensen meteen zelf willen ondernemen. Ik ben eerder een warme minnaar om eerst een bedrijf te kiezen in de sector waar je later zelf wilt gaan ondernemen. Zo kan je bijleren on the job, je netwerk vormen en kan je na de werkuren nog werken aan andere skills die je nodig zal hebben. Zodra je aan het ondernemen bent, is de kans daarvoor kleiner. Je moet dan zeker in de eerste fase bezig zijn met alles wat dringend is en brandjes te blussen.

2. Het systeem doorgronden

Je hebt nu een basisidee van de werking van het systeem. Zoek nu de first principles. Wat is er ontegensprekelijk waar over het systeem? Gebruik hier niet je intuïtie, maar wat écht waar is. Des te lager je gaat in de opsomming hierboven, des te dichter je bij de waarheid komt. Zorg ervoor dat je al je inzichten, assumpties en regels ook noteert.

Nu kan je aan de slag met je gedachten, bevindingen en assumpties.

Je kan dat op meerdere manieren doen, maar de Socratische methode is ook hier een van de meest effectieve. Het proces gaat als volgt.

  1. Verduidelijk je gedachten en achterhaal vanwaar je ideeën en aannames komen
    • Waarom denk ik dit?
    • Wat denk ik precies?
  2. Daag je aannames uit
    • Hoe weet ik of dit waar is?
    • Wat als ik het tegenovergestelde dacht?)
  3. Staaf met bewijs
    • Hoe kan ik dit staven?
    • Wat zijn de bronnen?
  4. Overweeg alternatieven
    • Wat kunnen anderen denken?
    • Hoe weet ik of ik gelijk heb?
  5. Onderzoek gevolgen en implicaties
    • Wat als ik het mis heb?
    • Wat zijn de gevolgen als ik het verkeerd voor heb?
  6. Trek de oorspronkelijke vragen in twijfel
    • Waarom dacht ik dat?
    • Had ik gelijk?
    • Welke conclusies kan ik trekken uit het redeneerproces?

Een andere methode, die iedere ouder goed kent is, de 5 why’s. Het is ook mijn persoonlijke favoriet bij ieder probleem.

Hierbij een gangbaar voorbeeld bij een brandblusser.

Situatie: De poederbrandblusser kon het vuur niet blussen.

  1. Waarom? Er kwam onvoldoende poeder uit om te blussen.
  2. Waarom? Het poeder was geklonterd.
  3. Waarom? Het poeder was niet opgeschud.
  4. Waarom? De technicus had dat niet gedaan.
  5. Waarom? Hij was dit vergeten.
  6. Waarom? Hij had de procedure niet gevolgd.

Uit bovenstaand voorbeeld zie je dat meer dan 5 why’s kan hebben, maar uiteraard ook minder. Je kan gerust ook nog verder gaan met de reden waarom de procedure niet gevolgd was.

Als je als ondernemer dit proces hebt doorlopen dan begrijp je nu goed (de regels en de werking van) het huidige systeem. Dat betekent dat het eindelijk zover is. Nu je de regels kent, kan je ze gaan breken.

3. Uit het systeem springen

Je kent nu de traditie en regels, en daardoor kan je ze nu vakkundig ondermijnen. (Mocht ik geen hekel hebben aan het woord disruptive, dan haalde ik het nu van stal.)

Essentieel hierbij is lateraal denken. Lateraal denken is niets meer dan anders tegen problemen aan kijken, door ze in een nieuw en ongebruikelijk licht te bekijken. De woorden “Stel dat het wel mogelijk zou zijn, dat …” zijn een goede indicator om te breken met het standaard verticale denken.

Shane Snow omschreef het in Smartcuts: The Breakthrough Power of Lateral Thinking als volgt.

Lateral Thinking is the process of solving problems via different angles than you might expect. It doesn’t happen when you do more of the same thing. So just simply working harder may not accomplish a goal like rethinking the approach you’re taking. Lateral thinking is about getting in the mindset of breaking the rules that aren’t really rules; they’re just the way things have been conventionally done in the past.

Als je stap 1 en 2 grondig hebt uitgevoerd, kan je hier als aspirantondernemer je slag slaan.

Wat kan je anders doen? Wat kan je beter doen/sneller? Welk aspect van het systeem wil je afstoten? Of is er net één aspect dat je eruit wilt pikken?

Enkele voorbeelden. Waarom zou je anno 2021 voor je banden naar de garage moeten? Of waarom zou je naar een carwash moeten? Of een fietsenmaker? De ijsjesman komt toch ook gewoon langs?

JOOTSing voor aspirerende ondernemers

Voor iedere, maar zeker voor aspirerende, ondernemers is JOOTSing een krachtig instrument. Het zorgt ervoor dat je diep duikt in een bestaand systeem en kijkt hoe je uit dat systeem kan springen. Het beter kan doen voor klanten. Efficiënter, maar ook effectiever.

Tegenwoordig ligt de focus van beginnende ondernemers doorgaans om hele nieuwe systemen uit te vinden. Om disruptive (F*ck, nu is het woord er toch weer uit) te zijn. Silicon Valley-stijl. Hyperschaalbaar. Voor wie KMO’s te klein bier zijn of lijken. Terwijl dat net de bewezen systemen zijn. Die systemen bestaan al jaren, en omdat ze goed werken, zijn ze niet zelden onderhevig aan het status quo. Bovendien: weinig beginnende ondernemers kijken naar sweaty service jobs. Jobs waar je de handen écht uit de mouwen moet steken: ongediertebestrijding, ramen wassen, zolders leegmaken, hondentrimmen aan huis, make-up aan huis, grasmaaien.

Als aspirerend ondernemer lijkt het me dan ook interessanter om niet meteen een heel nieuw systeem uit te dokteren, maar een bestaand systeem grondig te bestuderen. Te behouden wat goed is, af te voeren wat slecht is en om voor een paar aspecten duidelijk uit het systeem te springen. JOOTSing eigenlijk.

Terwijl jullie daar de komende 2-3 jaar mee bezig zijn, geeft me dat de tijd om JOOTSing voor gevorderden uit te werken.

Succes!


Als je aspirerend ondernemer bent, of ideeën wilt uitwisselen, mail me dan gerust!